◆ベスト3の作品より
「Trees at night」。
「Invisible (pictures for an untold story)」より
「Road and Van」(上)、
「Woman in landscape」(下)。ともに「Blindness (pictures for another untold story)」より
「Union」誌で水原希子さんをモデルに撮影した「Dandelion Flower」より
◆その他の作品から
「Crocked woman」
「Shelter」
「Man runnig」
「Witness」
|
|
●Biography バイオグラフィー
Q:はじめに生年月日と生まれた場所(国、地域)を教えてください。
Ola:1971年7月にノルウェーのFavangで生まれました。
Q:写真を始めたのは何歳の頃ですか? 何故写真に興味を持ったか覚えていますか? また、子供の頃他に何に興味を持っていましたか?
Ola:高校生の時です。暗室の魔力というか、暗闇で浮かび上がってくる写真を見るスリル感に取りつかれたのです。それ以外では、釣りやバードウォッチングが好きでした。10代の頃はスキージャンプもしていました。
Q:最終学歴を教えてください。写真を専門に学んだのでしょうか?
Ola:オスロにある写真の専門学校で2年間学びました。その後スウェーデンのGothenburgに3年間通い学士号を取得しました。
Q:若い頃に影響を受けた表現はありますか? 例えば写真家、映画、音楽などで夢中になったアーティストやミュージシャンはいますか?
Ola:最初は(ノルウェーの写真家)Tom Sandberg とChrister Strömholmです。その後はウイリアム・エグルストン、 リー・フリードランダー、ヴォルフガング・ティルマンス 、ユルゲン・テラーの作品を観ていました。
ただ、特に誰かのファンだったということはなく、いろいろな表現にたくさん触れることを楽しんでいました。
Q:写真を職業にした理由はなんですか? 他に職業の選択肢を考えたことはありますか?
Ola:写真を職業に選んだとは思っていなく、むしろ写真の方が私を選んだように感じています。他の選択肢を考えたことは一度もありません。
Q:日本で知っている写真家はいますか? その人のどんなところを評価していますか?
Ola:荒木経惟。現在の偉大なアーティストの1人だと思います。川内倫子。ファンタスティックな感性と、独自の世界を持つクリエイターだと思います。森山大道。彼が描き出す世界はとても魅力的で、その一貫性とアプローチの仕方がすばらしいと感じています。
●Work 活動内容
Q:現在、商業写真と作家活動、どちらが主体ですか?
Ola:作家活動は写真集のプロジェクトが同時進行でいくつか進んでいます。商業写真としてはファッションとポートレートの仕事をしています。先週は日本で「Union」の撮影をしていました。
Q:最近は一眼レフでもムービーが撮れますが、ムービーに関する仕事や活動は行っていますか?
Ola:いいえ、現時点ではスチール写真だけです。
Q:最近は一眼レフでもムービーが撮れますが、ムービーに関する仕事や活動は行っていますか?
Ola:何本かミュージックビデオを撮りました。ビデオの仕事をするのは好きですが、自分の作品と同じで、昔のスタイルのVHSを使うのを好んでいます。
Q:ごご自分のこれまでの作品でベスト3と思うものを挙げてください。それぞれの選定理由や思い出も教えてください。
Ola::1番目は「Invisible (pictures for an untold story)」、「Blindness ( pictures for another untold story)」。極めて個人的で小さな写真集ですが、この作品集を通して自分の世界の見方に近づけたように思います。
2番目は「Union」の仕事で東京で水原希子さんを撮影した「Dandelion Flower」。この写真の持つシンプルで率直な雰囲気が好きです。その日はとても美しい1日で、良い波長を生み出す素晴らしいスタッフと一緒に撮影ができました。もちろん希子さんもとても美しかったです。
3番目は、クリストフ・ルメールとサラ・リンを撮影した「Apartamento」。まるで「努力」という言葉など存在しないかのような雰囲気で、すべてがとても自然でゆったりとしています。暖かく美しい雰囲気を持つすてきな家とそこにいる美しい人たちが印象に残っています。
●Tools 現在の道具
Q:フイルムカメラは何をお使いですか? 具体的なメーカー名や製品名を教えてください。複数あればできるだけ書いてください。
Ola:Nikon FE2と50mm f/1.4。Nikon F3と50mmまたは85mm。それとCONTAX T3です。
Q:これまで使った中で一番好きなフイルムはなんですか? フイルム名とその理由を教えてください。
Ola:Kodakプロフェッショナル「PORTRA400」です。使い慣れていて、自分が出したい色を出してくれるフイルムでもあります。
Q: デジタルカメラは何をお使いですか? 具体的なメーカー名や製品名を教えてください。
Ola:キヤノン5Dと28mm、50mm、85mm、200mmのレンズです。
Q現在のメインのカメラはなんですか? その理由も教えてください。
Ola:Nikon FE2+50mm。もうこのカメラを使うのが習慣になっているからです。小さくて使いやすく、毎日繰り返し使える丈夫なカメラです。
Q:現在お使いの三脚/一脚、ストロボ、プリンタなどを教えてください。
Ola:monopod(モノポッド)を使っています。ストロボはカメラについているフラッシュを時々使用。プリンタはエプソンの「Stylus Pro3880」です。
Q:その他撮影に欠かせないカメラ関係の道具はありますか?
Ola:とくにありません。可能な限りシンプルであるように心がけています。
Q:デジタル写真の場合、ソフトウェアは何をお使いですか?
Ola:「Capture One」です。
Q:現像はご自分で行いますか?
Ola:いいえ、パリにある「Processus」というラボに出しています。
Q:レタッチはご自分で行いますか? その理由と主にどんな処理を行うか教えてください。
Ola:たいていは自分で行っています。単に簡単で安いからです。
Q:フイルムとデジタル、どちらが好きですか? またそれぞれの長所、短所をお聞かせください。
Ola:フイルムカメラです。長所はフイルムならではの雰囲気と粒子の質感。液晶モニターを見ながら撮るのがあまり好きではなく、ファインダー越しの方が被写体と自分に集中できること。短所は記録保存がデジタルカメラより難しく、お金がかかること。
デジタルカメラの長所は、ポストプロダクションでカラーからモノクロへの変更が簡単なところ。撮ったものを見せるときなどスタッフとコミュニケーションがとりやすいこと。短所としては、フイルムカメラで得られる色味や全体の雰囲気がデジタルカメラでは未だに得にくい点。
●Schedule 今後の活動
Q:展覧会、写真集、プロジェクトなど、2014年の活動予定をお聞かせください。
Ola:写真集を1、2冊仕上げる予定です。他にも面白い仕事が手がけられることを願っています。
Q:今後撮ってみたい被写体は何ですか。
Ola:自分自身をより表現できるようにしたいと思います。より強く、納得してもらえる表現で自分の世界観を伝えられるようになりたいですね。
Q:日本の若手のフォトグラファーに一言お願いします。
Ola:自分自身と自分らしい表現法に忠実に!
−−ありがとうございました。
Questionnaire
Our questions are divided into 4 parts: biography, works, tools and upcoming works/projects. Your cooperation is greatly appreciated, but please just skip any questions you would not like to answer.
Also, it would be great if you could provide us with a picture of your face as well as some pictures your mentions in this questionnaire. Thank you!
-Biography-
Q. Please tell us your date of birth and where you were born.
I was born in Favang, Norway, in july 1971
Q. When did you start taking photos? Do you remember why you developed an interest in taking pictures? What else were you interested in as a child?
I started when I was in high-school. I think I was caught by the magic of the darkroom, the trill of seeing a picture appear. I loved fishing and looking at birds, but I was also doing ski-jumping when I was at teenager
Q. Please let us know your academic background. Did you major in photography?
I did a technical school of photograph in Oslo for 2 year, and after I studied for 3 years for a BA in Gothenburg in Sweden.
Q. What creative expressions influenced you in your youth? Were you crazy about any particular photographers, movie stars, musicians or other artists?
At fist I looked at photographer like Tom Sandberg and Christer Stromholm, but later I looked Eggelstone and Friedlander, but also Wolfgang Tillmans and Juergen Teller.
I have never really been a fan of anyone in particular, but have been enjoying lots of different expression over the years.
Q. Why did you choose photography as your occupation? Have you ever considered any other options?
I do not feel that I have chosen photography. I have a feeling that it is more like it has chose me. I have never really considered any other options
Q. Please let us know any Japanese photographers you are familiar with. What is your evaluation of them?
Nobuyoshi Araki
evaluation: I think he is one of the greater artists of our time.
Rinko Kawauchi
evaluation: Fantastic sensibility, and a creator of her very special and personal universe.
Daido Moriyama
evaluation: His world is fascinating, and I admire his consistency and his approach
-Works-
Q: Which is your current mainstream, commercial photography or non-commercial creative activity?
For non-commercial, I work on several book-projects at the same time. For commercial work, I work on some fashion and portrait assignments. I was last week in Japan to shoot for Union Magazine.
Q: Now a single-lens reflex camera can be used to make movies. Are you working on any projects now where you make use of SRL for making a movie?
No, Im not working on any film project. Only still-photography at the moment.
Q: Please select the 3 best works from all over your works. Then please let us know the reason why you think they are the best, and write some memories or episodes about them.
1.Invisible (pictures for an untold story) and Blindness ( pictures for another untold story)
reason: This are a very personnel little photobooks, where I feel that I get close to the way I see the world.
2.Dandelion story for Union Magazine with Kiko in Tokyo
reason: I like the feel of the shoot. Simple and honest.
memory: It was a beatuiful day and I had a great team that was spreading good vibes. And of course the beautiful Kiko.
3.Christophe Lemaire and Sarah-Linh for Apartamento
reason: All very natural and easy. As if it was effortless.
memory: Beautiful people with a beautiful home that creates warm and beautiful atmosphere.
-Tools-
Q. What model of film camera do you currently use? Please let us know the specific model. If you have more than one camera, please list as many as possible.
body: Nikon fe2. the lens: 50 1.4
body: Nikon F3.the lens: 50 or 85
body: contax t3
Q. What brand of film do you like the best?
kodak Portra 400. I think just because Im used to it. And it gives me what the colors that I want.
Q. What brand of digital camera do you currently use? Please let us know the specific model. If you have use more than one, please list as many as you can.
body: Canon 5d. lens: 28, 50, 85 and 200mm
Q. Which camera is the main one you use now? Why?
Nikon Fe2,lens: 50
reason: It is just a habit I guess. But I find it easy to use, and it is small and solid to have around every day.
Q. Please let us know accessories you use.
tripod/monopod:
strobe light: I use a on camera flash sometimes.
printer: Epson 3880
Q. Are there any other essential accessories or tools for you?
Not really, I like to keep it as simple as possible.
Q. When you use a digital camera, what software do you mostly use.
I use Capture One
Q. Do you develop film on your own?
no, I go to a lab, procesuss photo in Paris
Q. How about retouching? What is the reason you do/don’t retouch yourself? How do you retouch or have photos retouched?
I do a lot of retouching myself. Just easier and cheeper that a retouching-firm.
Q. Which do you prefer, a film camera or a digital camera? What do you feel about their pros and cons?
film camera
pros: I like the feel of film. I like the grain. I also like to not have screen to look at when Im shooting. It keeps the concentration better between me and the model.
cons: Can be more difficult to keep track of what you are doing. Also it can be a bit more expensive.
-digital camera
pros: Easier to change in postproduction from color to b/w and more.
Easier to communicate with the team when you can show what you are doing
cons: I still feel like the colors and the overall feeling of digital is not as nice as what I get on film.
-Upcoming works/projects-
Q. What are your prospective projects in 2014?
I m trying to finish another book or two, and hopefully I will get some interesting assignments.
Q. What object would you like to photograph in the future?
I just want to be able to express my self better, being able to communicate my universe in a even stronger and more convincing way.
Q. Please give us any comments for young Japanese photographers.
Just be true to your self and your unique expression.
Thank you very much!
|